Menu
  • Om U-LAB
    • U-Lab Inside™
    • Kontakt
  • U-Lab Trim-satser
    • Project Success
    • Utvecklad effekt i resultatfokuserade team
    • Mer och fler värden – Utvecklad affär
    • Optimerat flöde i Värdekedjan
    • Vinna/vinna lösningar & synergier i samverkan
    • Hävstångseffekt i organisation och projekt
    • Lär av de bästa – Moddelleringsintervju
    • Utvecklad Emotionell kompetens
  • Certifieringsprogram
    • WILEY DiSC & Five Behaviors
    • Kalendarium certifieringsutbildning
  • Mentor & Coach
  • Föreläsning

Den inre kompassen

Den inre kompassen

Jag erbjuder er en Arbetsprocess för utveckling av er Verksamhetskompass, ”Den inre kompassen” som kommer leda er till Framgång!

Dokument för verksamhetsstyrning är ofta sammanställda på ett endimensionellt sätt i ett dokument, sekventiellt uppställt med Visionen först osv. Ofta väldigt välbearbetade dokument med stora och goda ambitioner att leda till gynnsam utveckling och framgång. Men som inte alltid räcker till, når inte ut till hela företagets kultur, tappar effekt på vägen.
– Är du i ett sådant företag, och vill utveckla ett integrationsverktyg för verksamhetsstyrning som leder till framgång – Då är ”Den inre kompassen” något för dig!

I arbetsprocessen utgår vi ifrån befintliga verksamhetsdokument, intervjuer med nyckelpersoner i företaget mm och vidareutvecklar utefter behov till en integrerad Verksamhetskompass som gör skillnad och leder till framgång!

Likheter med att navigera till havs och hur navigera din verksamhet till framgång är slående lika. Fokuspunkt i horisonten, Det är dit vi skall! Behöver vi ta ned blicken för att hantera hinder på vägen, så är det sedan bara att lyfta på blicken igen och ev justera så kommer vi rätt. Fartyget/Verksamheten är i gott skick, segel och besättning är trimmade – Kompassen visar oss vägen!

Det är bra om du som chef & ledare har en kompass – Då kan du visa vägen. Men om ALLA har en varsin och de är kalibrerade tillsammans – Då är det en helt annan resa vi talar om!

En sylvass kompass som gör er tydliga, optimerar värdeskapande flöden och ökar effektivitet och lönsamhet i verksamheten – kalibrerad och förankrad i alla led!

Vad behöver då finnas i ”Den inre kompassen”, hur hänger delarna ihop till en helhet? Nedanstående bild illustrerar denna verksamhetskompass, ”Den inre kompassen”.

Följ beskrivning genom att klicka på de blå texterna så kommer beskrivning fram i rutan under bilden.

Kundreferens

Varje del i kompassen beskrivs, varje del lika viktig för helheten. I varje beskrivs även den arbetsprocess som sker mellan mig och er i samverkan vid framtagandet av Verksamhetskompassen. På nästa sida sammanställs det i ett utvecklingsprogram där både omfattning och genomförande framgår mer i detalj.

>

Visionen

Ni kanske har en Vision – men frågan ni skall ställa er är om den verkligen engagerar och berör i tillräcklig grad, skapar den det engagemang, driv och fokus som ni verkligen behöver för att lyckas med er verksamhet?

Ni behöver en Vision med drag i – Något som får er att lyfta på blicken och säga – ”Det är dit vi skall”! – Och allt som vi kan göra för att ta oss dit- Det är bra saker, det skall vi prioritera och göra!

Arbetsprocessen: I min roll som coach vägleder jag er i en coachingprocess där vi arbetar med processfrågor som: tydliggör den verkliga skillnad ni kan göra när ni är i er vision fullt ut – vi höjer ribban ett snäpp, tydliggör och ger er en starkare upplevelse av Syfte, Mening och ert Existensberättigande som företag på den marknad ni verkar. Vi ser över och bearbetar befintlig visionsformulering, justerar vid behov.

Varumärket

Varumärket – Ni har en Logga och en kommunicerad Företagsrofil, där ni vill tala om för marknad, kunder och era intressenter hur de skall uppfatta er och varför just ni kan vara intressanta för dem. Det viktiga är då att ni fyller på med värden som går i linje och bidrar till detta, så att de också gör rätta associationer och som leder till önskade beteenden. Det gäller att ta tillvara på varje tillfälle till att fylla på med värden och ge styrka och effekt till ert Varumärke, i varje transaktion, i varje möte, i varje ögonblick. ”Den inre kompassen” är er nyckel till framgång för denna utveckling!

Arbetsprocess: Att arbeta för en utveckling av ert Varumärke är i egentlig mening en parallell process som behöver gå hand i hand med utveckling av er Verksamhetskompass, ”Den inre kompassen”. Det finns här ett tydligt ömsesidigt beroende mellan dem som behöver tillvaratas i utvecklingen av ”Den inre kompassen”, ett mycket viktigt ingångsvärde. Beroende på era ambitioner och önskemål för utveckling Varumärke så tar vi med det i arbetsprocessen, beslutas separat. Inventering och intervjuer genomförs som ingångsvärde i arbetet.

Kunder och Intressenter

Det är nu alltmer tydligt och klart för er vart ni vill vara, vart ni är på väg – Uppdraget och Det Önskade läget! Dags att stanna upp en kort stund och definiera Nuläget, den samlade verklighetsuppfattningen av Nuläget. GAPet där emellan är helt enkelt den Utvecklingsresa som behöver göras. Er Verksamhetskompass kommer när den väl är kalibrerad och på plats att visa er vägen och orientera er rätt, men på er resa behöver ni passera ett antal hamnar innan ni når er slutdestination. Övergripande Målformulering representerar er slutdestination och Delmål representeras av de hamnar ni behöver passera på vägen. Färdplanen läggs och Mål på kort och lång sikt säkerställs där etappmål för varje hamn gör det tydligt vad som behöver uppnås i varje steg för att lyckas i ert Uppdrag!

Arbetsprocess: En mini-workshop där jag som coach vägleder er i en arbetsprocess för framtagning av en gemensam och förankrad verklighetsuppfattning av Nuläge, Önskat läge samt definierad Utvecklingsresa. Dokumenterad Färdplan inkl övergripande mål, delmål och överenskommelser i samverkan. Genomlysning befintlig målbeskrivning som vi tar in i färdplanen, justering vid behov.

Affärsidé/Mission/Vårt uppdrag

Visionen ger nu mening, fokuspunkten i horisonten är kristallklar – Det är dit ni skall! Nu behöver ni ställa er frågan: Vad är vår roll i det sammanhang vi verkar för att kunna göra detta framtida tillstånd möjligt – Ni behöver tydliggöra vad som är ert Verksamhetsuppdrag! ”Uppdraget” utgör själva spetsen av Verksamhetskompassen, som talar om på vilket sätt ni gör skillnad, vilka som berörs och vilka unika värden ni avser skapa!

Arbetsprocessen: Fortsatt coachingprocess där jag vägleder er vidare med processfrågor som: tydliggör för er vad som är ert verkliga Uppdrag, Hur ni som företag avser skapa Värden som gör Skillnad. Vi stämmer av detta mot er befintliga Affärsidé och  ser om den går i linje med Uppdraget. Vi ser över formuleringar och gör justeringar vid behov. Visionen är kristallklar, Uppdraget är definierat – Verksamhetskompassen börjar ta form…

Det värdeskapande flödet 01

Flödet 01

Det värdeskapande flödet 02

Företagets värdegrund – Drivkraft till förhållningssätt och beteenden i Vinnarkulturen! Något som behöver sitta djupt förankrat i kulturen och som ni behöver integrera och leva full ut, varje dag, vid varje tillfälle – Hela tiden! Frågan ni skall ställa er här är: Den värdegrund vi har i vår verksamhet idag, lever vi den i vår kultur fullt ut, eller är den mer några fina väl valda ord som vi abstrakt kan förhålla oss till i ett dokument? Om ni inte lever era värderingar, då är de ju verkningslösa, då gör de ingen nytta. Frågan ni också behöver ställa er är: De värderingar vi har, bidrar de till de drivkrafter vi behöver för den Vinnarkultur vi söker, bidrar den till våra strategier och vårt uppdrag? Det finns en anledning till varför Värderingar och Strategier befinner sig där de gör i ”Den inre kompassen”, de ger direkt och konkret input till den Vinnarkultur ni behöver för att lyckas i ert Uppdrag!

Arbetsprocessen: En coachingprocess där jag vägleder er i att integrera och förankra den värdegrund som ni behöver för att lyckas i ert uppdrag. Vi inventerar och bearbetar befintlig värdegrund, utvecklar och justerar vid behov. Vi använder oss av en modelleringsteknik som tar oss från ord till handling, till konkreta beteenden i vardagen som tydligt bidrar till den vinnarkultur och den utveckling ni söker. Vi testar av värdegrund i ett antal scenarios och kommunikationsövningar som tydligt påvisar för er hur värdegrunden i kompassen kommer hjälpa er i vardagens utmaningar och visa er vägen till förhållningssätt och beteenden som ni behöver för att lyckas och bli framgångsrika! Grupparbeten och dokumentation i samverkan.

Huvudstrategier i samverkan

Färdplanen har tagit form, Uppdraget och mål är definierade! Nu behöver ni ställa er frågan: Vilka strategier behöver vi, vad behöver vi vara särskilt bra på för att lyckas med vårt Uppdrag, vilka är de kritiska framgångsfaktorerna? Det är ett antal huvudstrategier som kommer vara av avgörande betydelse för er framgång, dessa behöver ni klargöra och lyfta fram. Var och en för sig, samt hur de samverkar för bästa effekt. Ju vassare strategier, desto större precision i den ”Den inre kompassen”. Om ni någonsin tvekar, eller är osäkra – Då är det alltid strategin som gäller! Strategierna och kompassen visar vägen…

Arbetsprocessen:  En mini-workshop där jag som coach vägleder er i en arbetsprocess för framtagning alt. justering av de huvudstrategier ni behöver för att lyckas med ert Uppdrag. Grupparbeten, diskussion, förhandling och dokumentation. En mycket viktig del i arbetet är den gemensamma överenskommelsen – Det gemensamma beslutet om vilka strategier som skall gälla! Utvecklat strategidokument framtaget i samverkan. Befintliga verksamhetsstrategier tas med i arbetet, inventeras och bearbetas vid behov. – Nu har ni det som behövs för att gå in i nästa steg – Sätta Vinnarkulturen!

Kultur-ramen

Vinnarkulturen – Som Willie Pietersen, den kände Strategigurun i sitt tänk Reinvent Strategy så väl uttrycker det – ”Culture beats Strategy Every time”! Det spelar ingen roll om ni har utarbetat fina strategier för er verksamhet, om ni inte lever dem i kulturen, varje dag och fullt ut, då spelar det ingen roll NI kommer ändå inte att lyckas.
Kulturen är det vi i bilden ser ingår i den definierade ramen. Om vi tänker oss att vi sätter en rubrik på ramen, ”Framgång”, och att Framgång också är direkt kopplat till Strategier och resten av ”Den inre kompassen”, då är allt som ingår inom ramen saker som bidrar till framgång – Right! Det är bra saker, det skall ni prioritera. Allt det skall ni säga JA till, det bidrar till Framgång – Allt utanför ramen skall ni säga NEJ till, för det bidrar inte i samma grad till strategier, mål och uppdrag. Ju tydligare ni lever utefter dessa principer, desto tydligare blir själva ramen, desto mer precision får ni i er kompass, desto större sannolikhet för er att nå framgång!
Arbetsprocessen: En workshop där vi arbetar fram dimensioner som definierar den kultur-ram som just ni behöver för att bidra till den utveckling ni vill skapa. Allt tar sin ursprung – Utifrån och In – ur Uppdrag, Mål och Strategier. Ex på processfrågor: ”Har vi en ändamålsenlig organisation och struktur utifrån det uppdrag vi har? Om JA, bra – Om NEJ, justera! Givet de strategier vi har kommit överens om vilka principer skall gälla för prioriteringar och beslut? Vilka kompetenser och förmågor är avgörande viktiga för framgång, Krav och förväntningar på ledarskap, mm mm. Vi tar fram upp till 10 dimensioner/nyckelområden som definierar ramen och gör skillnad, utvecklar och dokumenterar i samverkan.

Företagets värdegrund

Företagets värdegrund – Drivkraft till förhållningssätt och beteenden i Vinnarkulturen! Något som behöver sitta djupt förankrat i kulturen och som ni behöver integrera och leva full ut, varje dag, vid varje tillfälle – Hela tiden! Frågan ni skall ställa er här är: Den värdegrund vi har i vår verksamhet idag, lever vi den i vår kultur fullt ut, eller är den mer några fina väl valda ord som vi abstrakt kan förhålla oss till i ett dokument? Om ni inte lever era värderingar, då är de ju verkningslösa, då gör de ingen nytta. Frågan ni också behöver ställa er är: De värderingar vi har, bidrar de till de drivkrafter vi behöver för den Vinnarkultur vi söker, bidrar den till våra strategier och vårt uppdrag? Det finns en anledning till varför Värderingar och Strategier befinner sig där de gör i ”Den inre kompassen”, de ger direkt och konkret input till den Vinnarkultur ni behöver för att lyckas i ert Uppdrag!

Arbetsprocessen: En coachingprocess där jag vägleder er i att integrera och förankra den värdegrund som ni behöver för att lyckas i ert uppdrag. Vi inventerar och bearbetar befintlig värdegrund, utvecklar och justerar vid behov. Vi använder oss av en modelleringsteknik som tar oss från ord till handling, till konkreta beteenden i vardagen som tydligt bidrar till den vinnarkultur och den utveckling ni söker. Vi testar av värdegrund i ett antal scenarios och kommunikationsövningar som tydligt påvisar för er hur värdegrunden i kompassen kommer hjälpa er i vardagens utmaningar och visa er vägen till förhållningssätt och beteenden som ni behöver för att lyckas och bli framgångsrika! Grupparbeten och dokumentation i samverkan.

Jag vill veta mer… – Kontakta mig för mer information och ett första möte – Kom gärna på ett besök till Fyrskeppet Biskopsudden, ”Den kreativa mötesplatsen”!

Telefon

  • Om U-LAB
    • U-Lab Inside™
    • Kontakt
  • U-Lab Trim-satser
    • Project Success
    • Utvecklad effekt i resultatfokuserade team
    • Mer och fler värden – Utvecklad affär
    • Optimerat flöde i Värdekedjan
    • Vinna/vinna lösningar & synergier i samverkan
    • Hävstångseffekt i organisation och projekt
    • Lär av de bästa – Moddelleringsintervju
    • Utvecklad Emotionell kompetens
  • Certifieringsprogram
    • WILEY DiSC & Five Behaviors
    • Kalendarium certifieringsutbildning
  • Mentor & Coach
  • Föreläsning

Copyright © 2021